Sănătate

Show_grippi_90158395
Sănătate

Gripa: Apărați-vă...mâncând

Pentru că „prevenirea este mai bună decât vindecarea“, este important să consolidăm corespunzător organismul, înainte de a primi...atacul unui virus. În acord cu clinicianul Dietetician Nutriționist, dl. Ioannis Soupios, nu există o modalitate mai bună de a face acest lucru decât prin alimentație. 
„Scutul“ nostru împotriva gripei nu este format din oțel, ci din fructe și legume intens colorate, uleiuri vegetale, fructe uscate, usturoi și carne slabă. 
„Vitamina C, zincul, antioxidantele, vitamina E, acidul folic dar și seleniul pot să ne ajute în prevenirea gripei și a răcelilor“, subliniază dl. Soupios.

Vitamina C.
O găsim în căpșuni, mandarine, ardei, lămâi, kiwi, portocale și grapefruit roz. „Cercetările au corelat dozele ridicate de vitamina C cu prevenirea diferitelor infecții ale aparatului respirator și a altor infecții ale organismului, deoarece s-a dovedit că această vitamină activează sistemul nostru imunitar“ subliniază specialistul. „Un aport adecvat de vitamina C se pare că stimulează producerea de substanțe cum ar fi cetonele și interleukina, care au proprietatea de a neutraliza microorganismele patogene care ajung în organism“ clarifică dl. Soupios, subliniind că „în mod special fumătorii au nevoi crescute de această vitamină“
Zinc.
Este foarte important pentru buna funcționare a sistemului imunitar, deoarece promovează crearea noilor celule ce conferă un impuls natural în apărarea organismului. Există în pește, în ouă, în carne, în fructele de mare, în carnea de pasăre. 
Αntioxidante. 
„Persoana care se hrănește cu alimente bogate în antioxidanți este mai puțin afectată de infecții și de boli“ subliniază dl. Soupios. Bogate în antioxidante sunt legumele și fructele cu culori intense cum ar fi portocalele, morcovul, spanacul, broccoli, ceapa, roșiile, strugurii, kiwi, rodiile, fructe uscate, ceaiul verde, tahini, uleiul de măsine și uleiul de susan.“ 
Vitamina Ε
Este întâlnită mai ales în uleiul de măsline, în migdale, alune, nuci, avocado etc. Este un antioxidant puternic, care protejează organismul împotriva acțiunii radicalilor liberi ce distrug celulele organismului și slăbesc sistemul imunitar. 
Acid folic.
„Este implicat în multe procese ale organismului, între acestea și buna funcționare a sistemului imunitar. Îl găsim în special în portocale, în spanac și în drojdia de bere“ subliniază dl. Soupios. 
Seleniu. Element care stimulează mecanismele de apărare ale organismului. Există în fructele de mare dar și în cerealele integrale.  
Vitamina Α. 
„Are funcția de stimulare a apărării organismului“, notează specialistul. Există în cantități satisfăcătoare în dovleac, în cartoful dulce și în morcov. 
Fier. Fierul transportă oxigenul în toate celulele organismului. Când nu există oxigen, nu se pot realiza în mod corect procesele metabolice ale organismului. Astfel, nici sistemul imunitar nu funcționează corect, ceea ce face ca organismul să fie mai sensibil la infecții.  
Vitamina D.
Un studiu recent al Universității din Colorado a ajuns la concluzia că persoanele cu nivele reduse de vitamina D în sânge au posibilități mai mari de a răci, în comparație cu cele care prezintă nivele ridicate ale vitaminei. Multe persoane consideră că o alimentație corectă și echilibrată poate asigura cantitatea de vitamina D de care au nevoie. Însă lucrurile nu stau deloc așa. Este greu să poată fi acoperite nevoile de vitamina D pe timp de iarnă, chiar și dacă se consumă cantități mari de pește, ouă, unt sau margarină. Suplimentele reprezintă una dintre puținele modalități prin care veți obține beneficiile vitaminei D asupra sistemului imunitar pe timp de iarnă, când prezența soarelui este mai redusă.

Țineți gripa departe...
✔spălându-vă pe mâini. Spălarea mâinilor cu atenție, cu săpun și apă din abundență constituie arma cea mai bună împotriva gripei! ✔ evitând grăsimile. Uitați hamburgerii și cartofii prăjiți.  După cum subliniază dl.  Soupios „un studiu realizat pe șoareci în Suedia a arătat că organismele vii care urmează o alimentație bogată în alimente grase au un sistem imunitar slăbit.  Comparația s-a realizat între șoareci care au urmat o alimentație mai redusă în grăsimi (nu mai mult de 10% din totalul de calorii) și un lot de șoareci a căror alimentație a fost constituită din grăsimi în procent de 60% din numărul total de calorii.  S-a constatat că șoarecii din cel de-al doilea grup nu numai că s-au îngrășat mai mult, dar au fost și mult mai expuși infecțiilor.
✔ consumând alcool cu măsură. „Un studiu a arătat că dacă bem mult alcool, deci 3-4 pahare pe zi, suntem mult mai expuși virușilor și altor infecții“, notează dl. Soupios. 
✔amânând dieta.  După cum ne clarifică specialistul, persoanele care adoptă un program de dietă ce conferă mai puțin de 1.200 de calorii/ zi în scopul pierderii rapide în greutate sunt mai expuse infecțiilor și virozelor. „Menținerea unei greutăți corporale ideale reprezintă cheia pentru buna funcționare a sistemului imunitar“, notează dl. Soupios, subliniind că rezultate asemănătoare cu dietele scăzute în calorii o are și obezitatea: „S-a constatat prin studii că aportul exagerat de energie și implicit obezitate, reduce posibilitatea sistemului imunitar de a face față virozelor și infecțiilor“.

Alimentația de...însănătoșire
Pentru a putea scăpa mai repede de gripă, dl. Soupios propune ca alimentația noastră să includă:  
✔ 4 porții de fructe zilnic
✔ salate alături de masa principală
✔ carne slabă și ficat, care conțin suficiente vitamine și fier
✔ cereale integrale
✔ 2 mâini de fructe uscate pe zi
✔ Multă apă.
Organismul este constituit din 60-70% din apă. Cu cât acest procent se reduce, cu atât organismul nostru subfuncționează. Prin asigurarea unui aport suficient de apă, organismul funcționează mai bine, deci se îmbunătățește și sistemul său de apărare. ||

 

who is who

Ioannis M. Soupios
Dietetician-Nutriționist
http://www.medidiatrofi.gr/
medidiatrofi@gmail.com
Tel. 2665026419 ⁄ 2651033984

1. Shah SA, et al., Evaluation of echinacea for the prevention and treatment of the common cold: a meta-analysis, Lancet Infect Dis. 2007 Jul;7(7):473-80.
2.Ginde AA, Mansbach JM, Camargo CA (February 2009). "Association between serum 25-hydroxyvitamin D level and upper respiratory tract infection in the Third National Health and Nutrition Examination Survey". Arch. Intern. Med. 169 (4): 384–90.