Sănătate

Show_simboules
Sănătate

10 recomandări pentru...o memorie puternică

De câte ori v-ați surprins că nu vă mă amintiți numele unei persoane cunoscute, un număr pe care îl folosiți frecvent, locul unde ați parcat mașina sau unde ați pus cheile, dacă ați închis boilerul? Golurile de ...memorie și lipsa concentrării sunt, pentru unele persoane, un fenomen zilnic! Din acest motiv, medicul patolog dl. Charalampos Doukas propune modalități pentru o îmbunătățire eficientă a memoriei.

1. Alimentația corectă.
Reprezintă un mijloc important pentru menținerea memoriei. Când spunem alimentație corectă, ne referim la o alimentație ce include alimente din toate categoriile: carbohidrați, proteine și grăsimi. Trebuie de asemenea să puneți accent pe consumul fructelor și legumelor de sezon.

2. Alimente care stimulează memoria
Acestea sunt: a. alimentele bogate în antioxidanți, cum ar fi vitamina E și grăsimile polinesaturate și mononesaturate (surse: uleiul de măsline, peștii grași cum ar fi somonul și sardelele, fructe uscate, cum ar fi nucile și migdalele), b. glucide complexe (surse: cereale integrale) care sunt transformate în zaharuri simple și oferă „hrană” creierului.

3. Vitamine
În afecțiunile de memorie și în senilitate se administrează ca supliment vitamina E. Vitamina E stimulează acțiunea acetilcolinei, un neurotransmițător asociat cu memoria.

4. Refacerea nivelelor de B12.
Reprezintă vitamina „cheie” pentru buna funcționare a sistemului nervos, iar lipsa acesteia conduce la tulburări neurologice. Lipsa de vitamina B12 se datorează de obicei absorbției deficitare sau unui aport insuficient de vitamină din alimentație. Apare frecvent la persoane de vârstă medie și mijlocie, la vegetarieni și la persoane care fac abuz de alcool. De asemenea, este important și aportul adecvat al altor vitamine din complexul B.

5. Plante medicinale care stimulează memoria
Acestea sunt ceaiul verde, dar și ceaiul grecesc din flori de munte- ultimul are avantajul că nu provoacă excitație și poate fi consumat chiar și seara. Drept stimulente ale memoriei mai sunt folosite de asemenea Ginseng și Gingko biloba, care sunt utilizate de medicina tradițională din țările asiatice de sute de ani și sunt consumate în prezent, pe scară largă, în întreaga lume.

6. Combateți cauzele memoriei slabe.
Pentru a le combate, trebuie mai întâi să le recunoașteți. Cele mai importante dintre acestea sunt programele neregulate de muncă, oboseala fizică și psihică, lipsa somnului, stresul, fumatul și consumul excesiv de cafea și alcool.

7. Exerciții ale minții!
Atât exercițiile fizice cât și cele mentale se pare că inhibă sau încetinesc procesele degenerative ale creierului. Ele oferă, de asemenea, stimuli mentali ce creează conexiuni între celulele nervoase. Puzzle-ul, cuvintele încrucișate, șahul și lectura acționează pozitiv asupra memoriei.

8. Învățarea pe tot parcursul vieții
S-a dovedit că învățarea-instruirea pe tot parcursul vieții (de ex. învățarea limbilor străine, cursuri universitare, seminarii etc.) ajută la menținerea capacității mentale.

9. Exercițiile fizice
Pe lângă efectele benefice cunoscute asupra sistemului cardiovascular, exercițiile fizice cum sunt alergarea sau înotul au un efect benefic și asupra creierului. Îmbunătățesc pe termen lung fluxul sanguin la nivelul creierului și sporesc metabolismul celulelor nervoase.

10. Solicitați ajutor.
Dacă sunteți la vârsta medie, orice indiciu de memorie slabă  în special pentru cea recentă - și de slabă concentrare pe care o observați dumneavoastră sau o persoană apropiată, va trebui să fie evaluat. Medicul, prin testele adecvate, va evalua situația.

 

Who is Who

Charalampos Doukas
Patolog, Doctor al Universității din Atena
Chalandriou 14, Ag. Paraskevi
Tel. 2106004144
e-mail: hdoukas@otenet.gr