Sănătate

Show_egkimosyni
Sănătate

Sarcina: ghid de „supraviețuire” pe timp de vară

Pe durata sarcinii, tot mai multe femei obișnuiesc să își îmbunătățească obiceiurile zilnice, să își îngrijească corpul și să adopte un regim alimentar mult mai sănătos. Câteva recomandări mici și simple pot contribui important la menținerea unei stări bune de sănătate și bunăstare, dar și la imaginea generală a femeii gravide.

Problema greutății
În perioada sarcinii, cerințele de componente nutritive sunt deosebit de crescute deoarece, în afară de sine, femeia însărcinată trebuie să ofere și fătului cel mai bun mediu posibil de nutriție și dezvoltare. Pe durata sarcinii, în mod ideal femeia ar trebui să ia în greutate 9-16 kilograme (se recomandă să crească cu aproximativ 15% din greutatea sa). În cazul în care înainte de sarcină avea o greutate mai mare decât cea fiziologică, va trebui să fie mai atentă. Contrar, în cazul în care avea mai puțin, există o marjă mai mare de creștere în greutate.
Din păcate, nu sunt puține femeile gravide care prezintă carențe de componente nutritive, ceea ce duce la implicații grave asupra fătului cum ar fi anomalii genetice, întârziere de dezvoltare intrauterină, dezvoltare corporală redusă, naștere prematură etc. De asemenea, pentru mame pot apărea sângerări, vasospasme și crampe musculare, stres oxidativ crescut, hipertensiune datorată sarcinii etc. Prin urmare, se consideră deosebit de importantă o colaborare strânsă cu medicul ginecolog dar și cu nutriționistul, care va propune un program alimentar individual, acoperind nevoile mamei și ale fătului în componente nutritive.

Cerințele particulare ale verii
În special în lunile de vară este recomandat ca femeile însărcinate să urmeze unele obiceiuri zilnice de bază.
Temperaturile ridicate sunt un fenomen frecvent iar căldura ne chinuie aproape zilnic, făcându-ne să simțim disconfort și ne provoacă o senzație continuă de oboseală. Din acest motiv nu trebuie să uităm că în acest anotimp trebuie să acordăm o importanță deosebită alimentației, activităților fizice și somnului.
Unele recomandări generale pe care le facem femeilor gravide pentru această perioadă sunt:
Mâncați în mod conștient! Doar atunci când sunteți sigure că într-adevăr vă este foame! Nu vă lăsați purtate de stres sau de obișnuința zilnică.
Începeți ziua cu un mic dejun bogat în componente nutritive, vitamine și zaharuri naturale, care vă vor da energie și o stare bună de dispoziție pentru mult timp (ovăzul, mierea, sucul de portocale și smochinele proaspete sunt unele alegeri pentru micul dejun).
Reduceți porțiile și sporiți frecvența meselor. Consumați 3 mese principale și în mod obligatoriu alte două sau trei gustări sănătoase. La modul general, îngrijiți-vă să primiți energie la fiecare 3 ore și în special la prânzul din lunile de vară nu vă „încărcați” organismul cu multe grăsimi și calorii suplimentare, care vă pot provoca senzația de balonare sau insomnie.
Aveți grijă să vă hidratați corect organismul pe toată durata zilei. Are nevoie de multă apă pentru a funcționa normal. Evitați însă apa foarte rece, deoarece provoacă un șoc stomacului și organismului, se elimină rapid prin transpirație intensă și diureză, provocând în cele din urmă o senzație de sete mai mare.
Dați atenție culorilor! Consumați multe legume și fructe intens colorate: cireșe, mure, rodii, struguri, morcov, spanac, salată, roșii, ardei. Cu cât este mai intensă culoarea lor, cu atât este mai mare cantitatea substanțelor antioxidante, în special în lunile de vară, oferind în același timp și protecție împotriva soarelui.
Consumați zilnic probiotice din chefir, iaurt sau produse pentru funcționarea normală a intestinului și, în locul brânzeturilor grase, preferați brânzeturile cu conținut redus de grăsime, dar care sunt la fel de gustoase (de ex. crema de brânza Domokou, urdă, brânză Mizithra, cașcaval etc.).
Condimentele din mâncare cum ar fi piperul, foi de dafin, cuișoare sau scorțișoară, în afară de gust au și alte acțiuni. Uleiurile eterice pe care le conțin, care se eliberează pe durata preparării mâncărurilor, au proprietăți antioxidante și calmante (de ex. calmează mușchii suprasolicitați, durerea de stomac ș.a.).
Evitați consumul zilnic de înghețată, precum și dulciurile. Pe de o parte sunt răcoritoare, dar contribuie în mare măsură la creșterea greutății.
Faceți frecvent o pauză pentru mișcare. Ieșiți la o plimbare și bucurați-vă de 15-20 de minute de mers pe jos sau alegeți o altă activitate care vă face plăcere. În special în lunile de vară preferați înotul dar evitați orele în care soarele este puternic (11:00-17:00).
Somnul suficient are importanță vitală pentru sistemul nostru imunitar. Somnul bun tonifică organismul, oferindu-i timp pentru refacerea puterilor sale.

Cu marea și băile de soare ce se întâmplă?
Oricât de atrăgătoare pare a fi marea răcoritoare vara, poate ascunde însă pericole pentru mamă și fătul său. Dacă sarcina se dezvoltă normal, evident că înotul „se impune”, dacă se respectă întotdeauna regulile de sănătate. Aceasta pentru că răcorește, faceți mișcare și ajută la controlul greutății corporale. Ce se întâmplă însă cu băile de soare? Fără îndoială, soarele ajută la absorbția vitaminei D (în cazul în care în organism există deja vitamina D3), care este absolut necesară pentru formarea unor oase puternice ale fătului. În plus, lumina solară îmbunătățește starea de dispoziție, deoarece este considerată unul dintre antidepresivele naturale ale sarcinii. Din acest motiv, 15 minute de expunere zilnică la soare este necesară, evitând însă orele cu radiații solare intense (11:00-17:00). Este de la sine înțeles, niciodată fără protecția obligatorie, deci o pălărie mare, ochelari de soare și bineînțeles cremă de protecție solară testată dermatologic cu cel puțin 30 de minute înainte de expunerea la soare, cu indice ridicat de protecție, pe care o veți reînnoi frecvent.
Puțină atenție din partea viitoarelor mămici, deoarece pielea este mai sensibilă și hormonii favorizează producea unei cantități mai mari de melanină, ceea ce are ca rezultat producerea cu mai multă ușurință a petelor, iritațiilor și a pistruilor. În plus, este mai mare riscul de producere a insolației, a deshidratării, a amețelilor și chiar a leșinului, care firește că nu favorizează dezvoltarea fătului.
În încheiere, să nu uităm că „Mama Natura” s-a îngrijit de noi, de aceea fructele și legumele din lunile de vară ne ocrotesc prin substanțele lor antioxidante, protejând pielea de efectele radiațiilor solare. Ocrotiți, prin urmare, organismul dvs. cu vitaminele antioxidante A, E, C și carotenoide (de ex. luteină, b-caroten, licopen), care sporesc rezistența pielii față de radiațiile UV, și zinc care se presupune că ar contribui la elasticitatea pielii și accelerează procesul de vindecare a arsurilor solare.
Consumați roșii, pepene, ardei roșii, morcovi, pepene galben, caise, mango, cartoful dulce, fasole, ouă, nuci și pește.
O alimentație corectă este necesară pentru sănătatea bună atât a mamei cât și a fătului, de aceea aveți grijă dublă de organismul dumneavoastră!

Who is who

Katerina Tziotzi
Nutriționist

Katerina Tziotzi s-a născut la Thessaloniki. Este absolventă ATEI Thessaloniki, Secția de Nutriție. A făcut practica la un centru renumit de slăbire, la care a lucrat timp de 3 ani și în paralel a avut o colaborare de 2 ani cu municipalitatea Prefecturii Thessaloniki, în cadrul monitorizării nutriționale a cetățenilor. Din 2010 are biroul său individual, în centrul orașului Thessaloniki. A participat la multe conferințe și seminarii pe teme de nutriție și deține titlu postuniversitar în specialitatea Tulburări Nutriționale. Scrie articole la free-press și la diferite reviste electronice, și în același timp participă la emisiuni radiofonice, pe teme de nutriție. Este responsabilă a Secției de Nutriție de la IEK DELTA THESSALONIKI, la care predă din anul 2011. În plus, este colaboratoare la BIOKLINIKI Thessaloniki, unde realizează seminarii gratuite de nutriție pentru viitoare mămici.

Adresă- Telefoane de contact:
Mitropoleos 115, C.P. 54622, Thessaloniki
Tel./Fax: 2310-266575, Mobil: 6944-678616
E-mail: tziotzi@healthy-habits.gr
www.healthy-habits.gr